Στην Ελλάδα οι περισσότεροι το έχουμε ακούσει απλά ως “τροφή των πουλιών” αλλά trust me, είναι πολλά περισσότερα.


Όλα ξεκίνησαν σε μία κλασική επίσκεψη στο super market! Eκεί που ετοιμαζόμουν να βάλω στο καλάθι μου την κινόα, βλέπω “Κεχρί”. Η αυθόρμητη καταναλωτική επιλογή επικράτησε και έτσι βρέθηκα να έχω στα χέρια μου ένα μικρό κουτάκι με κάτι που μου έμοιαζε με κινόα, φαγόπυρο, ίσως και πλιγούρι.

kexri4

Τι έμαθα για το κεχρί

Αν και για μια στιγμή ένιωσα σαν άλλος Κολόμβος, με μια μικρή έρευνα ανακάλυψα ότι είναι ένα τρόφιμο γεμάτο πολύτιμα συστατικά, το οποίο για αιώνες χρησιμοποιείται από πολλούς λαούς ανά τον κόσμο. Το κεχρί είναι μία από τις αγαπημένες τροφές των χορτοφάγων, γιατί με τις φυτικές του ίνες δημιουργεί αίσθημα πληρότητας στο στομάχι, ενώ ταυτόχρονα εφοδιάζει τον οργανισμό με καλής ποιότητας πρωτεΐνη. Λόγω του μαγνησίου που περιέχει, το κεχρί είναι κατάλληλο για αθλητές που προπονούνται εντατικά. Ποδηλάτες και δρομείς μεγάλων αποστάσεων, οι οποίοι συχνά αντιμετωπίζουν κράμπες στα πόδια, γνωρίζουν ήδη αυτή την υπερτροφή. Επίσης το κεχρί δεν περιέχει γλουτένη, έτσι μπορεί να αντικαταστήσει το σιτάρι στο διαιτολόγιο ατόμων, τα οποία πάσχουν από κοιλιοκάκη ή άλλης μορφής αλλεργία στο σιτάρι.

kexri1

 Το κεχρί έχει παράδοση σε διάφορες φυλές ανά τους αιώνες!

  • Το συναντάμε στην Ινδία με τη μορφή ενός επίπεδου ψωμιού που ονομάζεται «Bajari» ή «Bhakri» ή «Roti», ανάλογα με την περιοχή.
  • Στη Ρωσία το κεχρί παραδοσιακά τρώγεται ως χυλός-γλυκός, με την προσθήκη γάλακτος και ζάχαρης ή αλμυρός, σαν συνοδευτικό του βασικού γεύματος.
  • Στην Κίνα συνηθίζεται η κατανάλωσή του σε συνδυασμό με φασόλια, γλυκοπατάτες ή κολοκύθα. Η προσθήκη του σε σούπες βοηθάει τις μητέρες να δυναμώσουν μετά τον τοκετό και να παράγουν επαρκή ποσότητα γάλακτος για τα μωρά τους.
  • Στη Γερμανία, τρώγεται βραστό με μέλι και μήλα.

ears-with-brown-sugar-bourbon-and-millet

Διατροφική αξία

Το κεχρί είναι μία καλή πηγή φυτικής πρωτεΐνης. Είναι επίσης πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιδιαίτερα νιασίνη, φολικό οξύ και Β6. Σημαντική είναι η περιεκτικότητά του σε σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, κάλιο, χαλκό και ψευδάργυρο.

Δεν μπορείς να σκεφτείς πόσο ωφέλιμο είναι για την υγεία σου

  • Όπως ήδη σου είπα, το κεχρί είναι πλούσιο σε μαγνήσιο, ένα στοιχείο που προστατεύει την καρδιά μειώνοντας τον κίνδυνο για καρδιακή προσβολή. Έρευνες έχουν δείξει ακόμα, ότι το μαγνήσιο ρίχνει την υψηλή πίεση του αίματος, ελαττώνει τη συχνότητα των κρίσεων ημικρανίας και βοηθά τους ασθενείς που πάσχουν από άσθμα.
  • Οι λιγνάνες, που περιέχονται σε αφθονία στο κεχρί, μετατρέπονται από τα ωφέλιμα βακτήρια του εντέρου σε ουσίες που επίσης δρουν προστατευτικά για την καρδιά και παράλληλα μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης διάφορων ορμονοεξαρτώμενων τύπων καρκίνου, ιδιαίτερα του μαστού.
  • Ένα ακόμη δυνατό σημείο του κεχριού είναι η μεγάλη περιεκτικότητά του σε φώσφορο, ένα ανόργανο στοιχείο που εκτελεί πληθώρα λειτουργιών στον οργανισμό. Μεταξύ άλλων, ο φώσφορος είναι δομικό στοιχείο των οστών και των δοντιών, είναι συστατικό του ΑΤΡ (τριφωσφορική αδενοσίνη) της ενεργειακής δεξαμενής του οργανισμού, περιέχεται στα νουκλεϊκά οξέα και είναι συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών.
  • Οι φυτικές ίνες του κεχριού βοηθούν στη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης λίθων στη χολή όχι μόνο με το να μειώνουν το χρόνο διέλευσης των τροφών από τον πεπτικό σωλήνα, αλλά και με το να μειώνουν την έκκριση των χολικών αλάτων τα οποία σε περίσσεια οδηγούν στο σχηματισμό πέτρας.
  • Εξαιτίας των φυτικών ινών του, το κεχρί καθυστερεί την απορρόφηση σακχάρων στο έντερο, με αποτέλεσμα το επίπεδό τους στο αίμα να αυξάνεται σταδιακά και όχι απότομα. Έτσι, το κεχρί αποτελεί ιδανική τροφή για άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2.
  • Το κεχρί έχει την ιδιότητα να αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης στον οργανισμό και με αυτόν τον τρόπο ηρεμεί το σώμα και βελτιώνει τη διάθεση.
kexri3

Το μέγεθός του είναι μικρό και το σχήμα του στρογγυλό.

Πως να το μαγειρέψεις

Για κάθε μία κούπα κεχριού προσθέστε 2 κούπες νερό και μία κουταλιά ελαιόλαδο. Ο χρόνος που χρειάζεται για να βράσει είναι περίπου 20 λεπτά. Όταν το κεχρί συνδυάζεται με όσπρια και ωμούς ξηρούς καρπούς δίνει πρωτεΐνη αντίστοιχή με αυτή του κρέατος. Ο παραπάνω συνδυασμός είναι μία καλή επιλογή που καλύπτει τις πρωτεϊνικές ανάγκες των χορτοφάγων ή ατόμων που για οποιονδήποτε λόγο αποφεύγουν τα ζωικά προϊόντα.

Αν με ρωτάς αν είναι νόστιμο, θα σου απαντήσω πως ναι! Η γεύση του είναι πιο “μαλακή” από αυτή του φαγόπυρου -θα έλεγα ότι μοιάζει με αυτή του κους κους αρκετά-.

kexri5

Extra Tip: Πρόσθεσε σπόρους από κεχρί στο ψωμί και στα αρτοσκευάσματα ή ρίξε το στο καστανό ρύζι (πρασόρυζο, σπανακόρυζο, γεμιστά, ντολμάδες) για να ανεβάσεις τη θρεπτική αξία του γεύματος. Το κεχρί μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ καλό πρωινό γεύμα, αν σε αυτό προσθέσεις μέλι, κανέλα, ξηρούς καρπούς, σταφίδες και το αγαπημένο σου φρούτο κομμένο σε μικρά κομμάτια.

Enjoy it!

The following two tabs change content below.
Μaria Kofidou

Μaria Kofidou

Επειδή τα λόγια είναι περιττά, το να σκέφτομαι και να γράφω είναι η πετριά μου, η ψυχοθεραπεία μου, κάτι που αγαπώ να κάνω με ατέρμονη δημοκρατική διάθεση όπως θέλω εγώ! Μου αρέσουν τα ταξίδια, οι ευφυείς, με υψηλή αίσθηση του χιούμορ, ανεπιτήδευτα ευγενικοί, ειλικρινείς και ελεύθεροι άνθρωποι.σ.σ απεχθάνομαι τις συναναστροφές κοινής αφέλειας!