Δεν θα μπω σε χημικές λεπτομέρειες οπότε πάμε κατευθείαν στο ψητό.

Από τον Λάμπρο Βακιάρο, www.whyistayhungry.com

Μετά από μια συγκεκριμένη διαδικασία τελικά ο υδατάνθρακας διασπάται στην τελική του μορφή την γλυκόζη, που αυτή εισέρχεται στο αίμα και από εκεί καίγεται στα κύτταρά για να δημιουργήσει ενέργεια αν βέβαια την έχεις ανάγκη.

Κατηγορίες Υδατανθράκων

Αυτό που χρειάζεται να ξέρεις εδώ, είναι ότι χωρίζονται σε 2 βασικές κατηγορίες, τους απλούς και τους σύνθετους υδατάνθρακες.

ΠΡΟΣΟΧΗ

Πριν σου πω ποιοι είναι και τι κάνουν να αναφέρω το εξής. Το κομμάτι των υδατανθράκων για τα φρούτα και λαχανικά είναι λίγο περίπλοκο με το αν κατηγοριοποιούνται σε απλούς ή σύνθετους και για να το καταλάβεις χωρίς μπέρδεμα, θα ονομάσουμε τους απλούς υδατάνθρακες=κακούς, τους σύνθετους υδατάνθρακες=καλούς, όπου εδώ θα κατατάξουμε τα φρούτα και λαχανικά. ΑΛΛΑ δεν είναι ακριβώς έτσι και για να το καταλάβεις χρειαζόμαστε χημική ανάλυση. Αν θες να μάθεις παραπάνω λεπτομέρειες κλείσε ένα ραντεβού/μάθημα με έναν διατροφολόγο να στο εξηγήσει.

Απλοί Υδατάνθρακες

Αποτελούνται κυρίως από σάκχαρα και σπάνια περιέχουν βιταμίνες, ιχνοστοιχεία ή φυτικές ίνες. Σε γενικές γραμμές δεν είναι και ότι καλύτερο μπορείς να καταναλώσεις. Για αυτό ονομάζονται και ως «καινές θερμίδες» καθώς επίσης τείνουν να σε παχαίνουν. Γιατί, θα καταλάβεις σε λίγο. Και μάντεψε!

Όλος τυχαίως αυτές υπάρχουν στα πιο νόστιμα πράγματα που μπορείς να φας! Τα γνωστά σε όλους γλυκάκια, κρουασανάκια, παστάκια, τριγωνάκια, σοκολατάκια, ζελεδάκια και γενικά όλα αυτά τα απαγορευμένα!

Οι περισσότεροι απλοί υδατάνθρακες είναι υψηλού Γλυκαιμικού Δείκτη. (μην δώσεις βάση σε αυτό, αλλά κράτησε το στο μυαλό σου γιατί σε λίγο θα το χρειαστούμε).

Πέρα από την πλάκα, τώρα θα σου πω κάτι ολίγον τι τρομακτικό. Τα περισσότερα από αυτά που σου αρέσουν, που τα τρως και λες “Πωωωωωωωωω τι είναι αυτό το θεϊκό” περιέχουν ζάχαρη, σε εμφανή ή κρυμμένη μορφή.

Ο χυμός που παίρνεις από το σούπερ μάρκετ που με μεγάλα γράμματα λέει “χυμός από φρέσκα φρούτα” και θεωρείς ότι είναι έτσι όπως τα λέει, οι μπάρες δημητριακών που νομίζεις ότι σου κάνουν καλό γιατί άκουσες μπάρες=καλές για την υγεία αλλά στην ουσία είναι μεταμφιεσμένα γλυκάκια, τα cornflakes που δίνεις στο παιδί σου για πρωινό, είναι “ΤΙΓΚΑ” στην ζάχαρη άρα και στις θερμίδες!

img_7007

Δες τώρα κάτι πολύ ενδιαφέρον. Σύμφωνα με αναλύσεις που έγιναν στον ανθρώπινο εγκέφαλο έχει αποδειχτεί ότι η ζάχαρη προκαλεί διέγερση πολύ κοντά με αυτή της κοκαΐνης. Αθόρυβη αλλά αποτελεσματική.

Εντάξει, κούλ δεν θα σκάσουμε κιόλας. Εγώ πάντως τα γλυκάκια μου θα τα τρώω που και που.
Ανακεφαλαιώνοντας εδώ, απλοί υδατάνθρακες είναι επί το πλείστον οι παρακάτω:

Λευκό αλεύρι (ψωμί, μακαρόνια κτλ), πατάτες, αναψυκτικά, γλυκά, ζαχαρωτά, μπλα μπλα μπλα…

Θα σου πρότεινα, αν θες να τους περιορίσεις σταδιακά με την μέθοδο του 1-10 που σου είπα την προηγούμενη φορά και να αντικαταστήσεις με σύνθετους. Αν δεν το έχεις διαβάσει ρίξε μια ματιά εδώ.

Σύνθετοι Υδατάνθρακες

Οι σύνθετοι από την άλλη, περιέχουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και φυσικά πολύτιμες φυτικές ίνες. Όλα αυτά είναι άκρως απαραίτητα αρχικά για καλά επίπεδα υγείας αλλά και επίσης για την ρύθμιση του σωματικού βάρους που ενδιαφέρει τον περισσότερο κόσμο. Επίσης οι περισσότεροι έχουν μέσο ή χαμηλό Γλυκαιμικό Δείκτη. (σε 30» θα καταλάβεις τι είναι)

Λαχανικά και φρούτα, αλεύρι ολικής άλεσης και τα παράγωγα( μακαρόνια, ψωμί κτλ), βρώμη, φυλλώδη λαχανικά και κυρίως σκουρόχρωμα (σαλατικά, σπανάκι, μπρόκολο) είναι οι ευρέως γνωστοί καλοί – σύνθετοι υδατάνθρακες. Φόρτωσε τους!

Ποια η διαφορά απλών και σύνθετων υδατανθράκων;

Η βασική διαφορά των δυο αυτών τύπων υδατανθράκων είναι ότι οι πρώτοι (απλοί) ανεβάζουν “εκρηκτικά” τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα, με την διαδικασία αυτή να διάρκεια για πολύ μικρό διάστημα με αποτέλεσμα ξαφνικά, να ‘πέφτεις’ με ελεύθερη πτώση νιώθοντας μια αιφνίδια εξάντληση, άρα ξανά την ανάγκη για φαγητό.

Στην ουσία είναι σαν να θέλεις να βάλεις βενζίνη στο αμάξι σου με μάνικα και πίεση πυροσβεστικού. Λογικό είναι να χυθεί αρκετή απ’έξω και να μην μπορείς να την χρησιμοποιήσεις. Το μεγαλύτερο ποσοστό των απλών υδατανθράκων έχουν υψηλό βαθμό ΓΔ και για αυτό δεν τους θέλουμε. Με απλά λόγια υπερφορτώνεται το σύστημα με ποσότητα γλυκόζης που δεν μπορεί να διαχειριστεί σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και αυτή αποθηκεύεται στην μορφή του λίπους.

Όταν λοιπόν ανεβαίνει εκρηκτικά η γλυκόζη στο αίμα (επί το πλείστον από τροφές υψηλού ΓΔ), σημαίνει ότι εκκρίνεται μεγάλη ποσότητα ινσουλίνης (από το πάγκρεας) για να ρίξει την γλυκόζη σε φυσιολογικά επίπεδα. Ως αποτέλεσμα αυτού είναι να σταματά η καύση του λίπους και να αυξάνεται η αποθήκευση του. BINGO!!!

Oι δεύτεροι από την άλλη(σύνθετοι) δεν δίνουν τέτοιες εκρήξεις της γλυκόζης στο αίμα και διατηρούν την αίσθηση κορεσμού για πολύ περισσότερη διάρκεια. Έτσι και δεν πεινάς τόσο γρήγορα, αλλά και χρησιμοποιείς μεγαλύτερη ποσότητα της γλυκόζης χωρίς να την αποθηκεύεις σε λίπος.

Φάε για πρωινό την μια μέρα ένα μπολ κορν φλεικς (απλός υδατάνθρακας) και την επόμενη ένα μπολ με βρώμη (σύνθετος υδατάνθρακας) και παρατήρησε το πόσο θα σε «κρατήσει» το πρώτο και πόσο το δεύτερο. Η διαφορά τους θερμιδικά είναι ελάχιστη.

Ανακεφαλαιώνοντας

Περιόρισε ή εξαφάνισε την ζάχαρη από την διατροφή σου καθώς ίσως ο εθισμός σου σε αυτή διατηρεί υψηλά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα με αποτέλεσμα να συμβαίνει αυτό που σου είπα… Λιπάκι! Επέλεξε σύνθετους υδατάνθρακες καθώς και τροφές με χαμηλό ΓΔ για τον ίδιο ακριβώς λόγο!

#ΚeepUp #StayHungry

The following two tabs change content below.
Λάμπρος Βακιάρος
Είμαι ο Λάμπρος και σκοπός μου είναι να κατευθύνω εσένα που θες να "μπείς" στο fitness mentality και να αλλάξεις κάποια πράγματα που τόσο καιρό θέλεις στον εαυτό σου. Είμαι επαγγελματίας μάγειρας με πολύ μεγάλη αγάπη για το fitness την γυμναστική και την εξέλιξη και όποιαδήποτε συνταγή σου δίνω εδώ, είναι δοκιμασμένη. Γι’αυτό stay tuned, γιατί διάφορες λαχταριστές συνταγές που θα κάνουν τη ζωή λίγο πιο ‘νόστιμη’ θα σε περιμένουν να τις μαγειρέψεις και να τις δοκιμάσεις!