Εάν χρησιμοποιείς το Fitbit, το Apple Watch ή οποιοδήποτε άλλο tracker δραστηριότητας, ξέρεις ότι τα 10.000 βήματα είναι ο στόχος της ημερήσιας δραστηριότητάς σου. Η αλήθεια είναι ότι η μέτρηση βημάτων είναι αρκετά έξυπνη, εφόσον μπορούμε να μετρήσουμε πόσο έχουμε κινηθεί ή και να μας βάλει στη διαδικασία να κινούμαστε περισσότερο για να πιάσουμε το στόχο! Είναι όμως τα 10.000 βήματα την ημέρα αρκετά;


Οι επαγγελματίες του training πρόσφατα ανέφεραν τα 12.000 βήματα ως νέο στόχο, που θέτει το ερώτημα: Είναι τα 10.000 βήματα αρκετά;  Για αυτό σου μάζεψα όλη την πληροφορία που πρέπει να έχεις  για τον αριθμό των βημάτων που χρειάζεσαι και πόσα μπορεί πραγματικά να κάνουν τη διαφορά!

Ας αρχίσω με ένα μικρό μάθημα ιστορίας…

Ο στόχος των 10.000 βημάτων ημερησίως άρχισε πραγματικά σαν ένα σλόγκαν μάρκετινγκ για την πώληση πεδόμετρων τη δεκαετία του 1960.

Η ιδέα του στόχου των 10.000 βημάτων για τη βέλτιστη υγεία προήλθε από την Ιαπωνία στα μέσα της δεκαετίας του 1960, ακριβώς πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο το 1964. Ένα πενόμετρο που ονομάζεται manpo-kei εισήχθη, το οποίο κυριολεκτικά σημαίνει “10.000 μέτρα μετρητή”. Οι ερευνητές άρχισαν να εξετάζουν πόσο χρήσιμος ήταν ο κανόνας των 10.000 βημάτων και από τότε, εκατοντάδες μελέτες έχουν αρχίσει να συνδέουν τον αριμθό βημάτων με καλύτερη κατάσταση υγείας.

Για να είμαστε δίκαιοι, είναι δύσκολο να βασιστούν μελέτες σε βήματα. Είναι επίσης αδύνατο να απομονωθεί η μέτρηση βημάτων και να εξεταστεί χωρίς άλλους πιθανούς παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα αποτελέσματα της υγείας των ατόμων που θα συμμετείχαν σε μια τέτοιου είδους έρευνα.  Γενικά, δεν υπήρξε ποτέ μια μελέτη μεγάλης κλίμακας που να εξετάζει ακριβώς πόσα βήματα παρέχουν οφέλη για την υγεία.

Τι στοιχεία έχουμε

Παρόλα αυτά, έχουμε στοιχεία ότι αν κάνεις από 5.000 έως 7.500 βήματα ημερησίως, έχει πραγματικά θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής και της ψυχικής υγείας. Μια μελέτη έδειξε ότι οι συμμετέχοντες που έφτασαν σε 7.500 βήματα ή περισσότερο είχαν λιγότερες πιθανότητες να αναφέρουν κακό ύπνο, ενώ εκείνοι που έφτασαν τα 5.000 ή λιγότερο είχαν μεγαλύτερη πιθανότητα να αναφέρουν κακό ύπνο.

Σε μια άλλη μελέτη 355 συμμετέχοντες κλήθηκαν να ανεβάσουν τον αριθμό από τα 10.000 βήματα την ημέρα. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι υπήρξε μείωση της αρτηριακής πίεσης μεταξύ των συμμετεχόντων μετά από έξι μήνες.

Σε άλλη μελέτη, οι συμμετέχοντες οι οποίοι ήταν υπέρβαροι, κλήθηκαν να περπατήσουν 10.000 βήματα ημερησίως για 12 εβδομάδες. Οι 30 συμμετέχοντες που έφθασαν σταθερά στο στόχο έχαναν βάρος και είχαν μείωση στο άγχος, την κατάθλιψη, τον θυμό και την κούραση.

Μέχρι στιγμής το συμπέρασμα είναι ένα: Το να κινείσαι σου κάνει καλό, αλλά τελικά πόσα βήματα πρέπει να σκοράρεις ημερησίως;

Τι λένε οι trainers

Ο Harley Pasternak, ο trainer της Ariana Grande, της Rihanna και άλλων celebrities είναι fan των 12.000 βημάτων “Εάν θέλετε πραγματικά να δείτε αποτέλεσμα, θα έλεγα ότι χρειάζεστε τουλάχιστον 12.000 βήματα την ημέρα. Έτσι μειώνετε και το χρόνο στο γυμναστήριο”.

Ο personal trainer Adam Rosante είναι επίσης μεγάλος οπαδός των 12.000 βημάτων. “Περισσότερα βήματα ισοδυναμούν με περισσότερες θερμίδες που καίγονται… οπότε αν ο στόχος σας είναι να χάσετε βάρος και να βελτιώσετε τη γενική υγεία σας, θα πρέπει να περπατήσετε περισσότερο και φυσικά να προσέξετε τη διατροφή σας”.

Ακόμα κι αν δεν προσπαθείτε να χάσετε βάρος, αυτά τα επιπλέον βήματα μπορούν ακόμα να κάνουν τη διαφορά σε άλλες πτυχές της υγείας. “Η πρόσθετη κίνηση [επίσης] συμβάλλει στη βελτίωση της καρδιαγγειακής και νοητικής λειτουργίας καθώς και σε χαμηλότερα επίπεδα άγχους, οπότε θα σας ενθάρρυνα να συνεχίσετε για αυτά τα 12.000 βήματα, καθώς τα οφέλη επεκτείνονται πολύ πέρα ​​από την απώλεια λίπους”, συμπληρώνει ο Rosante.

Τελικά υπάρχει μαγικός αριθμός;

Σε γενικές γραμμές τα περισσότερα βήματα είναι καλύτερα, αλλά δεν υπάρχει ένας τέλειος αριθμός για όλους. Πρέπει να καταλάβουμε τη διαφορά που υπάρχει σε μια σύσταση για καλύτερη φυσική κατάσταση και σε μια “συνταγή” άσκησης – η μία είναι μια γενική δήλωση και η άλλη επικεντρώνεται περισσότερο σε ένα άτομο. Μια σύσταση για τον γενικό πληθυσμό μπορεί να μην είναι αυτό που ένας εκπαιδευτής ή γιατρός θα πρότεινε σε εσένα προσωπικά.  Εξαρτάται από το τρέχον επίπεδο φυσικής κατάστασης, τους στόχους σου και τους ατομικούς κινδύνους για την υγεία σου που θα μπορούσαν να καθορίσουν εάν πρέπει τελικά να κάνεις 12.000 βήματα ή 10.000. Δεν υπάρχουν μαγικοί αριθμοί, μόνο προσωπικοί στόχοι!

The following two tabs change content below.
Μaria Kofidou

Μaria Kofidou

Επειδή τα λόγια είναι περιττά, το να σκέφτομαι και να γράφω είναι η πετριά μου, η ψυχοθεραπεία μου, κάτι που αγαπώ να κάνω με ατέρμονη δημοκρατική διάθεση όπως θέλω εγώ! Μου αρέσουν τα ταξίδια, οι ευφυείς, με υψηλή αίσθηση του χιούμορ, ανεπιτήδευτα ευγενικοί, ειλικρινείς και ελεύθεροι άνθρωποι.σ.σ απεχθάνομαι τις συναναστροφές κοινής αφέλειας!