Διατροφικη ετικέτα: Ξέρεις πώς να τη “διαβάζεις”;

By

Βασικές αρχές…”ανάγνωσης”

Οι περισσότεροι απο εμάς πιστεύω ότι ξέρουμε σε γενικές γραμμές να χρησιμοποιούμε τις διατροφικές πληροφορίες. Όμως λίγοι τις αναζητούμε αυθόρμητα όταν ψωνίζουμε.

Καλό θα ήταν να βλέπουμε προσεκτικά από ποια συστατικά είναι φτιαγμένο το προϊόν, ποια είναι η ημερομηνία παραγωγής και ποια η ημερομηνία λήξης του.

Δεν θα πρέπει να καταναλώνουμε ποτέ κάποιο προϊόν μετά από την ημερομηνία λήξης του. Προσοχή επίσης και στον τρόπο συντήρησης του τροφίμου πριν και μετά το άνοιγμά του. Για παράδειγμα υπάρχουν χυμοί οι οποίοι πρέπει να καταναλωθούν μέσα σε διάρκεια 3 ημερών από την ημέρα που ανοίγονται.

tttΚράτησε στο μυαλό σου να μη “διαβάζεις” μόνο τα ποσά θερμίδων, ζάχαρης και λίπους αλλά και τα άλλα συστατικά όπως το νάτριο, τα κορεσμένα λιπαρά, τα πολυακόρεστα λιπαρά, τις φυτικές ίνες και τις βιταμίνες του προϊόντος.

Μόνο έτσι, θα έχουμε σχετικά πλήρη εικόνα του τροφίμου για μια ισορροπημένη διατροφή και την υγεία μας, που είναι το ζητούμενο.

Επιπλέον μια σημαντική πληροφορία στις ετικέτες τροφίμων αποτελεί η προειδοποίηση για αλλεργίες, πληροφορία που βοηθά τους καταναλωτές που έχουν συγκεκριμένες αλλεργίες να αποφεύγουν τα αλλεργιογόνα που είναι πιθανό να υπάρχουν σε συγκεκριμένα προϊόντα διατροφής.

pos-diavazete-etoiketaΗ ετικέτα

…περιλαμβάνει πληροφορίες που αφορούν το τρόφιμο, όπως είναι τα συστατικά του, το ποσοστό περιεκτικότητας των συστατικών του ανά συσκευασία ή ανά μερίδα ή/και ανά 100 γρ αυτού, η διάρκεια διατήρησής του, το βάρος του, η ημερομηνίες παραγωγής, συσκευασίας, λήξης κ.α.

Πολλές φορές αναφέρονται επιπλέον και κάποιες ειδικές χαρακτηριστικές ιδιότητες του προϊόντος, το όνομα ή η διεύθυνση του παραγωγού, η χώρα προέλευσης του τροφίμου καθώς επίσης και πληροφόρηση για το αν το τρόφιμο αποτελεί προϊόν γενετικών τροποποιημένων τροφίμων, αν είναι βιολογικής καλλιέργειας κ.α.

Οι πληροφορίες αυτές μπορεί να είναι τυπωμένες, χαραγμένες ή ακόμα και ζωγραφισμένες πάνω στη συσκευασία του τροφίμου.

Σε όλα τα συσκευασμένα τρόφιμα αναγράφεται υποχρεωτικά η διατροφική τους ετικέτα ενώ η παροχή διατροφικών πληροφοριών είναι προς το παρόν προαιρετική για πολλές ωμές τροφές, όπως τα φρέσκα φρούτα, τα λαχανικά και το ψάρι.

Αναλυτικά

Η ενεργειακή αξία και το ποσό των θρεπτικών ουσιών πρέπει να επισημαίνονται στις ακόλουθες μονάδες: για την ενέργεια στην kilocalories (kcal) και kilojoules (kJ), για τις πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λιπαρά, τροφικές ίνες και το νάτριο σε γραμμάρια (g) και για τη χοληστερόλη σε χιλιοστόγραμμα (mg).

Πληροφορίες σχετικά με τις βιταμίνες και τα ανόργανα άλατα πρέπει, επιπλέον, να εκφράζονται ως ποσοστό της “συνιστώμενης ημερήσιας δόσης” (RDA) για τα μικροθρεπτικά συστατικά.

6-συμβουλές-για-το-πως-να-διαβάζετε-μια-διατροφική-ετικέταΔυο μορφές ετικέτας…

Υπάρχουν δύο μορφές καταγραφής ετικέτας που επιτρέπονται και αφορούν τα θρεπτικά στοιχεία.

Και οι δύο πρέπει να δηλώνουν το ενεργειακό περιεχόμενο του τροφίμου ή του ποτού στην κορυφή της λίστας.

• Η πρώτη μορφή ετικέτας θα πρέπει να παρέχει επιπλέον την ποσότητα πρωτεϊνών, υδατανθράκων και λιπών στα τρόφιμα.

Η δεύτερη μορφή ετικέτας θα πρέπει να αναγράφει την ενέργεια, τις ποσότητες πρωτεΐνης, υδατανθράκων και λιπών, αλλά πρέπει να προσθέσει και τα κορεσμένα λιπαρά, τις φυτικές ίνες και το νάτριο.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι ετικέτες μπορεί να περιέχουν, επίσης, τις ποσότητες ζάχαρης, αμύλου, μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, πολυακόρεστων λιπαρών οξέων και χοληστερόλης ή οποιαδήποτε από τα αναγνωρισμένα ανόργανα στοιχεία ή βιταμίνες.

Συνήθως το συστατικό που περιέχεται σε μεγαλύτερη ποσότητα αναγράφεται πρώτο και αυτό που περιέχεται σε μικρότερη ποσότητα τελευταίο.

get-attachment.aspx4_1Ο νόμος λέει

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με την Παγκόσμια Συνομοσπονδία Βιομηχανιών Τροφίμων και τις κατά τόπους αρχές, ενέκρινε πρόταση για να καταστούν οι ετικέτες τροφίμων σαφέστερες και πιο σχετικές προς τις ανάγκες των καταναλωτών.

Έτσι για κάθε τρόφιμο, προτάθηκε να αναγράφεται σαφώς στο εμπρόσθιο μέρος της συσκευασίας η περιεκτικότητα σε θερμίδες, λίπη, κορεσμένα λίπη, σάκχαρα και νάτριο, βασικό συστατικό του αλατιού, ανά μερίδα του προϊόντος.

Επιπλέον, πρέπει να αναγράφεται το ποσοστό των συνιστώμενων ημερήσιων προσλήψεων για έναν οργανισμό, που καλύπτεται για κάθε συστατικό.

You may also like

Follow @keepupgr

Hot News

post-image
Aδυνάτισμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ Σωστή διατροφή

Οι 5 τροφές που αυξάνουν τον μεταβολισμό σου

Υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες τροφές που βοηθούν τον οργανισμό σου να αυξήσει τον μεταβολισμό του, να κάψει περισσότερο λίπος και...
Διαβάστε Περισσότερα