Η απεριόριστη δύναμη της ρουτίνας, της ιεροτελεστίας και των συνηθειών

By

Πώς να είμαστε παραγωγικοί σε όλες τις περιστάσεις (Μέρος Α’)

Αισθάνεστε διανοητικά εξαντλημένοι στο τέλος της εργασιακής σας ημέρας; Το βρίσκετε δύσκολο να πάρετε απλές αποφάσεις και να ξεκινήσετε την εργασία σας τώρα που βρίσκεστε στο σπίτι;

Υπάρχει λόγος για αυτό που αισθάνεστε: όπως η μπαταρία που χρειάζεται να επαναφορτιστεί, οι νοητικοί σας πόροι μειώνονται.

Σκεφτείτε το λίγο: Μετά από έναν καλό βραδινό ύπνο, η διανοητική σας μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη. Κάθε φορά, όμως, που παίρνετε μια απόφαση (όσο απλή και να σας φαίνεται), όπως πχ. «Τι να φάω για πρωινό», «Τι να φορέσω σήμερα», «Τι να μαγειρέψω σήμερα», «Να πάω τον σκύλο βόλτα τώρα ή αργότερα», χρησιμοποιείτε κάποια από την ενέργεια της μπαταρίας σας.

Έτσι, λοιπόν, όσο προχωράει η μέρα, η διανοητική σας μπαταρία εξαντλείται. Μέχρι να ολοκληρωθεί η εργασία σας, έχει ήδη φτάσει στο σημείο του “decision fatigue”. Όσες περισσότερες επιλογές κάνετε όλη την ημέρα, τόσο πιο πολύ δυσκολεύει η κάθε (επόμενη) επιλογή τον εγκέφαλό σας και τελικά αναζητά συντομεύσεις, συνήθως με έναν από τους δύο πολύ διαφορετικούς τρόπους. Μια συντόμευση είναι να είμαστε απερίσκεπτοι: να ενεργούμε παρορμητικά αντί να ξοδεύουμε την ενέργεια για να σκεφτούμε πρώτα τις συνέπειες. Η άλλη συντόμευση είναι η απόλυτη εξοικονόμηση ενέργειας: μην κάνετε τίποτα. Σας θυμίζει κάτι; Ίσως σας εξηγεί για ποιους λόγους θέλουμε να χαλαρώνουμε μετά από μια πολύ κουραστική μέρα στον καναπέ χαζεύοντας (κυριολεκτικά χαζεύοντας) τηλεόραση και τρώγοντας απερίσκεπτα, ή να περνάμε ατελείωτες ώρες στα social media.

Τι χρειάζεται, λοιπόν, για να έχουμε σε καλή κατάσταση την εγκεφαλική μας… μπαταρία; Με βάση τα παραπάνω, να παίρνουμε όσο το δυνατόν λιγότερες αποφάσεις καθημερινά. Πώς θα το κάνουμε αυτό;

Μα, φυσικά, δημιουργώντας συνήθειες, ρουτίνες και ιεροτελεστίες.

Αποχρώσεις συνειδητότητας

Σύμφωνα με έρευνες, σχεδόν το 40% των καθημερινών δράσεων που κάνουμε είναι συνήθειες– οι μη συνειδητές δράσεις που έχουμε αναπτύξει με τον καιρό. Όμως, η βασική διαφορά ανάμεσα στις συνήθειες και τις ρουτίνες είναι πόσο συνειδητοί είμαστε και ποια είναι η πρόθεση που έχουμε. Μια συνήθεια, συνήθως, εκδηλώνεται ως αυτόματη παρόρμηση να κάνουμε κάτι, που συχνά προκαλείται από ένα συγκεκριμένο σύνθημα/ ερέθισμα. Όσο ισχυρότερη είναι η σύνδεση μεταξύ του ερεθίσματος και της συνήθειας, τόσο πιο βαθιά είναι η συνήθεια.

Ξυπνάμε, μετακινούμαστε, περπατάμε μπροστά από ένα συγκεκριμένο κατάστημα, ξεκινάμε μια συνάντηση στο χώρο εργασίας είναι όλα κοινά ερεθίσματα/ σινιάλα που μπορούν να προκαλέσουν ενέργειες όπως η κατανάλωση καφέ, η αγορά κρουασάν ή το κάπνισμα τσιγάρου.

Αντίθετα, οι ρουτίνες απαιτούν σκόπιμη εξάσκηση. Το να στρώσετε το κρεβάτι σας το πρωί, να πάτε στο γυμναστήριο, να πάτε για πεζοπορία κάθε Κυριακή, ο διαλογισμός είναι όλες ρουτίνες που απαιτούν να συνεχίσετε να τις εξασκείτε συνειδητά ή τελικά να σταματήσουν να υπάρχουν. Ο εγκέφαλός σας δεν θα πάει σε αυτόματη λειτουργία και θα σας οδηγήσει στο γυμναστήριο για την εβδομαδιαία τάξη Zumba ή για το τρέξιμο. Αυτός είναι και ένας μύθος σχετικά με το ότι η τακτική άσκηση γίνεται συνήθεια, όπως λέγεται από πολλούς.

Τόσο οι συνήθειες όσο και οι ρουτίνες είναι τακτικές και επαναλαμβανόμενες ενέργειες, αλλά οι συνήθειες συμβαίνουν με λίγη ή καθόλου συνειδητή σκέψη, ενώ οι ρουτίνες απαιτούν υψηλότερο βαθμό πρόθεσης και προσπάθειας.

Με αρκετό χρόνο και τις κατάλληλες τεχνικές, οι ρουτίνες μπορούν να μετατραπούν σε συνήθειες, όμως αυτή δεν είναι μια αυτόματη, ασυνείδητη διαδικασία. Κάποιος πρέπει να θέλει ενεργητικά να μετατρέψει μια ρουτίνα σε συνήθεια για να συμβεί η διαδικασία.

You may also like

Follow @keepupgr

This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

Hot News