Σωματική Νοημοσύνη (BQ)

By

Πόσο συνειδητοί είμαστε με το σώμα μας, τις δυνατότητές του και πώς εμείς το φροντίζουμε;

Η ιδέα της πολλαπλής νοημοσύνης δεν είναι καινούρια. Ο πρώτος που εισήγαγε τον όρο το 1983 ήταν ο ψυχολόγος Howard Gardner στο βιβλίο του “Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences”.

Από τότε, μπορούμε πλέον να κατανοήσουμε (και να δικαιολογήσουμε) πώς κάποιοι άνθρωποι μπορεί να είναι εξαιρετικοί στα μαθηματικά, για παράδειγμα, και καθόλου καλοί στην λεκτική επικοινωνία. Ή πώς φαίνεται η «νοημοσύνη» ενός αθλητή στις κινήσεις του που είναι σύνθετες και όμως, γεμάτες χάρη. Τέτοιες επιδόσεις απαιτούν εν-σωματωμένη κατανόηση των χωρικών σχέσεων, της φυσικής και της κιναισθητικής (σσ. η επιστήμη της σωματικής κίνησης και της αντίληψης- τόσο σε συνειδητό όσο και σε μη συνειδητό επίπεδο- των κινήσεων του σώματος που έχει ο άνθρωπος). Ενώ, λοιπόν, ο Gardner μιλάει για χωρικές και κιναισθητικές νοημοσύνες, υπάρχουν περισσότερα εδώ από απλά την ικανότητα να ρίχνει κάποιος τις μπάλες μέσα σε ένα καλάθι.

Οι δομές της Συναισθηματικής (EQ) και Κοινωνικής Νοημοσύνης (SQ) που αναπτύχθηκαν από τον Daniel Goleman (1995 & 2006 αντίστοιχα), δεν είναι καθόλου ασήμαντες. Για παράδειγμα, κάποιος με χαμηλό EQ μπορεί να οδηγείται συνέχεια σε προβλήματα όταν τα συναισθήματα κυριαρχούν πάνω στις πράξεις του.

Τι είναι η Σωματική Νοημοσύνη

Η Σωματική Νοημοσύνη (Body Intelligence- BQ) είναι ένας νέος όρος που διευρύνει την ιδέα της χωρικής ή κιναισθητικής νοημοσύνης του Gardner. Το BQ αναφέρεται στην ικανότητα να είμαστε συνειδητοί για το σώμα μας, τι ξέρουμε και, στην πραγματικότητα, τι κάνουμε για το σώμα μας και με το σώμα μας. Αυτή η νοημοσύνη είναι βασική για οτιδήποτε κάνουμε.

Μόλις τον Μάιο 2018, η ερευνήτρια του Queensland University of Technology, Dr Robyn Araujo, παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνάς της, λέγοντας:

«Οι πρωτεΐνες σχηματίζουν ακαταμέτρητα σύνθετα δίκτυα χημικών αντιδράσεων που επιτρέπουν στα κύτταρα να επικοινωνούν και να «σκέφτονται»- ουσιαστικά, δίνουν στα κύτταρα έναν «εγκέφαλο» ή μια «γνωστική» αντίληψη».

Τέτοιου είδους έρευνες δίνουν τις ενδείξεις για την εν-σωματωμένη γνωστική λειτουργία, την ιδέα δηλαδή ότι το ίδιο το σώμα μπορεί να παίζει ρόλο στην ικανότητα της σκέψης και της λήψης αποφάσεων.

Οι επιστήμονες που ασχολούνται με την τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence, AI) λαμβάνουν υπόψιν τους αυτά τα ευρήματα και αντιλαμβάνονται ότι τα ρομπότ τους θα είναι πιο έξυπνα με ένα σώμα που θα μπορεί να αντιλαμβάνεται τα ερεθίσματα και θα αντιδρά τοπικά, αντί να εξαρτώνται πάντα στην κεντρική μονάδα επεξεργασίας (εγκέφαλος) για οδηγίες.

Πυλώνες του BQ

Υπάρχουν 3 πυλώνες που συνιστούν το BQ: η επίγνωση, η γνώση και η ενεργή συμμετοχή. Φανταστείτε τους σαν τα 3 πόδια ενός τραπεζιού. Αν κάποιο είναι άνισο με τα άλλα, τότε το τραπέζι δεν είναι σταθερό. Αν είναι πολύ κοντά, τότε δεν θεωρείται τραπέζι.

Το BQ ενώνει μια βαθιά και ευαίσθητη επίγνωση του σώματος, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά.

Επίσης, αγκαλιάζει τη γνώση του τι χρειάζεται το σώμα και τι όχι.

Και, τέλος, περιλαμβάνει τη δράση με τρόπο που να ενσωματώνει την επίγνωση του σώματος με τη γνώση.

Τι πρέπει να κάνουμε για να αναπτύξουμε το BQ

  1. Ακούστε το σώμα σας

Αναγνωρίστε τις εσωτερικές αισθήσεις, όπως είναι οι χτύποι της καρδιάς, ο ρυθμός της αναπνοής, την πέψη σας ή δυσκολίες με αυτή, πόνος, πίεση. Θα έπρεπε να ακούγεται λογικό και να το κάνουμε όλοι (και σίγουρα όλοι έχουμε την ικανότητα), όμως αυτό δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα. Πολλές φορές αγνοούμε σημάδια που μας δίνει το σώμα μας όταν είμαστε στη δουλειά ή κάτω από πίεση.

  1. Ανοίξτε δίαυλο επικοινωνίας με το σώμα σας

Λίγο πριν παραγγείλετε άλλον ένα καφέ, αναρωτηθείτε για ποιο λόγο αισθάνεστε αυτή την κούραση και η πρώτη σας, αυτοματοποιημένη, κίνηση είναι να σταματήσετε αυτή την αίσθηση. Αναρωτηθείτε τι θέλει πραγματικά το σώμα σας. Μήπως ένα μικρό διάλειμμα από αυτό που κάνετε; Μήπως περισσότερο βραδινό ύπνο; Μήπως συνέβη κάτι που σας στρέσαρε;

  1. Απαντήστε ενεργητικά

Αφού, λοιπόν, δώσατε σημασία στις εσωτερικές σας αισθήσεις και ακούσατε το σώμα σας, έχετε τη δυνατότητα να απαντήσετε στη δική του «γλώσσα».

Για παράδειγμα, τι κάνετε όταν νιώθετε το πρώτο κύμα κούρασης να αναδύεται μετά το βραδινό φαγητό; Το χρησιμοποιείτε ως ένα σημάδι από το σώμα ότι είναι η ώρα να αρχίσετε να χαλαρώνετε ή το μυαλό σας το προσπερνά (και λέτε εσωτερικά κάτι σαν «είναι πολύ νωρίς να πάω από τώρα για ύπνο!») και συνεχίζετε να πιέζετε τον εαυτό σας να μείνει ξύπνιος;

Αν θέλετε να αρχίσετε να αυξάνετε το BQ, επικεντρωθείτε στην ανάπτυξη της βασικής ικανότητας να ακούτε το σώμα σας.

You may also like

Follow @keepupgr

This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page

Hot News

post-image
News & Trends Style

Πώς φοράνε το λευκό πουκάμισο οι Meghan Markle, Kate Middleton και Olivia Palermo και πού θα βρεις τα πιο ωραία πουκάμισα κάτω των 35 ευρώ!

Το λευκό πουκάμισο υπήρξε πάντα ένα αγαπημένο κομμάτι στην ντουλάπα μου. Το ίδιο φυσικά θα πείτε πολλές από εσάς...
Διαβάστε Περισσότερα