Β12: Γιατί πρέπει να βάλεις τη μαγική βιταμίνη στη ζωή σου!

By

Αν σου σώνεται η υπομονή, ξεχνάς τι φαγητό έφαγες το μεσημέρι, νιώθεις συνεχώς κουρασμένη και το νευρικό σου σύστημα “τσατάλια”, πολύ πιθανόν να χρειάζεσαι τη μαγική βιταμίνη B12.

Δεν έχει περάσει ούτε ένας μήνας που ξεκίνησα να λαμβάνω B12 και πραγματικά έχω δει τη διαφορά. Θα σου είμαι απόλυτα ειλικρινής… γνώριζα για τα οφέλη της B6 της C, για τη σημαντικότητα του Μαγνησίου και του Σιδήρου, αλλά αγνοούσα παντελώς τη B12, που πλέον μπορώ να αποκαλώ “μαγική”.

Τι προκαλούν τα χαμηλά επίπεδα Β12

Η ανεπάρκεια σε βιταμίνη B12 γίνεται αντιληπτή σε τέσσερα στάδια: αρχικά έχουμε μείωση των επιπέδων της στο αίμα (στάδιο 1), στη συνέχεια παρατηρείται χαμηλή συγκέντρωση της βιταμίνης σε κυτταρικό επίπεδο (στάδιο 2), έπειτα έχουμε αύξηση της ομοκυστεΐνης, ενός βλαβερού αμινοξέως, στο αίμα και μείωση της σύνθεσης DNA (στάδιο 3) και τέλος την μακροκυτταρική αναιμία, με συμπτώματα κούρασης, αδυναμίας, λήθαργου, απώλεια μνήμης και νευρολογικές διαταραχές (στάδιο 4).

Τα πρώτα συμπτώματα περιλαμβάνουν αδυναμία, απώλεια βάρους και μούδιασμα σε δάχτυλα ποδιών και χεριών. Συνέπειες των χαμηλών επιπέδων της Β12 είναι ακόμα η κατάθλιψη, το τρέμουλο, προβλήματα στο συντονισμό, κακή μνήμη, ακόμα και νευρολογικές βλάβες.

Σε ποιους παρατηρείται έλλειψη;

Συνήθως έλλειψη σε βιταμίνη B12 παρατηρείται στους χορτοφάγους αν και αυτό δεν είναι θέσφατο, στους ηλικιωμένους και σε άτομα με πεπτικές διαταραχές και σε όσους έχουν κάνει εγχείρηση για μείωση του σωματικού βάρους, καθώς η διαδικασία παρεμβαίνει στην ικανότητα του οργανισμού να την εξάγει από τις τροφές.

Έλλειψή της παρατηρείται επίσης σε όσους καταναλώνουν αυξημένες ποσότητες αλκοόλ, καθώς μειώνεται η απορρόφησή της Β12 από τον οργανισμό. Τέλος, σε άτομα με ασθένειες που προκαλούν δυσαπορρόφηση στο έντερο, όπως είναι η κοιλιοκάκη, η ελκώδης κολίτιδα, η νόσος του Crohn, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Άτομα που λαμβάνουν αντιόξινα ή φάρμακα για το έλκος συχνά εμφανίζουν ανεπάρκεια σε βιταμίνη B12 και θα πρέπει να λαμβάνουν καθημερινά κάποιο συμπλήρωμα.

Β12 η μαγική… Γιατί είναι σημαντική;

Είναι απαραίτητη για τη σύνθεση λευκών και ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Συμμετέχει στην παραγωγή γενετικού υλικού DNA και RNA.

Ενισχύει τη γονιμότητα.

Είναι πολύ σημαντική για τη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος, ενώ βοηθάει στην πρόληψη του Alzheimer.

Συμμετέχει στη σύνθεση πρωτεϊνών, τον μεταβολισμό λιπών και υδατανθράκων και βοηθάει στην καλύτερη πέψη της τροφής.

Μας βοηθάει να έχουμε υγιή μαλλιά και δέρμα.

Μετριάζει τα συμπτώματα στην κατάθλιψη, μειώνει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα και επιβραδύνει την εξέλιξη του AIDS.

Για τη σωστή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος

Πόση βιταμίνη Β12 χρειάζεσαι

Η ημερήσια πρόσληψη πρέπει να είναι 2,4 μικρογραμμάρια για τους υγιείς ενήλικες. Οι γυναίκες στην εγκυμοσύνη χρειάζονται 2,6 μικρογραμμάρια και κατά τον θηλασμό απαιτούνται 2,8 μικρογραμμάρια ημερησίως.

Η βιταμίνη Β12 είναι μοναδική καθώς είναι η μόνη βιταμίνη της ομάδας Β που αποθηκεύεται στο σώμα. Οι περισσότερες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, έχουν περιορισμένη αποθήκευση, αντίθετα η Β12 αποθηκεύεται στο συκώτι. Ως εκ τούτου, η εμφάνιση της ανεπάρκειας σε Β12 χρειάζεται συνήθως, μεγάλο χρονικό διάστημα για να εμφανιστεί. Τα άτομα που λαμβάνουν συμπληρώματα διατροφής δε χρειάζεται να ανησυχούν για υπερβολική λήψη, καθώς δεν έχουν αποδειχθεί αρνητικές επιδράσεις από υπερδοσολογία.

Ποιες είναι οι καλές πηγές Βιταμίνης Β12;

Η βιταμίνη Β12 βρίσκεται κυρίως σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, αλλά και στα εμπλουτισμένα δημητριακά, στις πολυβιταμίνες καθώς και σε άλλα διατροφικά συμπληρώματα. Στις καλές πηγές της Β12, περιλαμβάνονται το κρέας, τα πουλερικά, τα αυγά, τα οστρακοειδή, το γάλα καθώς και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Ακριβώς επειδή η Β12 υπάρχει σε μεγάλη ποσότητα στα ζωικά προϊόντα, ως εκ τούτου, οι χορτοφάγοι, παρουσιάζουν πού συχνά την πιθανότητα για να εμφανίσουν ανεπάρκεια σε Β12, κάτι όμως που μπορεί να προληφθεί με τα κατάλληλα συμπληρώματα.

Τι συμβαίνει όταν δε λαμβάνω αρκετή Β12;

Η ανεπάρκεια σε Β12 συνήθως εμφανίζεται εξαιτίας κάποιου προβλήματος υγείας, όπως είναι η κακοήθης αναιμία. Επίσης, τα άτομα με προβλήματα στο πεπτικό τους σύστημα , μπορεί να έχουν ανεπάρκεια.

H απορρόφηση της Β12 αποτελεί μία διαδικασία πολλών σταδίων. Απαιτεί δύο πρωτεΐνες, μία που παράγεται από τους σιελογόνους αδένες και μία που παράγεται στο στομάχι, παγκρεατικά ένζυμα και έναν υγιή γαστρεντερικό σωλήνα. Κάθε ελάττωμα κατά μήκος του γαστρεντερικού σωλήνα αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ανεπάρκειας σε Β12.

Για παράδειγμα, η χρόνια χρήση αντιόξινων μπορεί να αλλάξει το ph του στομάχου και να μεταβάλλει την απορρόφηση της Β12. Επίσης, η γαστρική χειρουργική επέμβαση παράκαμψης , καθιστά δυνατή την μεταβολή της απορρόφησης της Β12.

 

You may also like

Follow @keepupgr


This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Hot News

post-image
Aδυνάτισμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ

“Κάνω διατροφή” και έχω επιθυμία για γλυκό! Πώς το λύνω;

Είναι το συναίσθημα που δημιουργείται σχεδόν αυτόματα αργά το βράδυ και μάλιστα σε περίεργες ώρες, που ξαφνικά έχετε μία...
Διαβάστε Περισσότερα
ΔΙΑΤΡΟΦΗ Σωστή διατροφή

Το Μενου της εβδομάδας (25/11-1/12): Τι να φας για βραδινό από Δευτέρα έως Κυριακή!

Για να μην αγχώνεσαι για το τι θα μαγειρέψεις κάθε μέρα, σου έχω παρακάτω ένα υγιεινο, θρεπτικο μενού για...
Διαβάστε Περισσότερα